Základní a Mateřská Škola Tábor, Husova 1570 / www.zshusovata.cz

aktuality / úvod

Husovka propagovala Tábor ve španělském Ibi

aktualizováno | 11.9. 15:27:58

Po návštěvě partnerské školy v tureckém Izmiru v říjnu tohoto roku se žáci a učitelé ZŠ a MŠ Tábor, Husova 1570  vydali propagovat svou školu, město a vlast v rámci aktivit projektu Erasmus do  Španělska. Stihli to ještě před koncem roku, ve španělském Ibi strávili krásný  týden od 20. – 27.listopadu. Po příjezdu  byli uvítání na místním úřadě panem starostou, kterého  obdarovali  dárky, které opět zajistila za město Tábor Mgr. Olga Bastlová. Propagační předměty byly předány i na partnerské škole. Tam  během uvítacího ceremoniálu zatančili místní občané tradiční španělské písně, došlo i na kastaněty.

Spolu s žáky a pedagogy z  dalších partnerských škol z Bulharska, Portugalska, Itálie a Turecka se naši účastníci seznámili v místní škole s jejími žáky a dalšími učiteli, vzájemnému poznání pomohly např. ice breaking games, při kterých spolu museli všichni spolupracovat na zadaných úkolech, tím započalo i aktivní procvičování společného projektového jazyka, tedy angličtiny. Následně pak mohli již nacvičovat i hlavní projektovou aktivitu – acrosport, což byly akrobatické sestavy, v nichž děti a učitelé za doprovodu hudby předvedli své akrobatické dovednosti. Jelikož je projekt pojmenován  Art is everywhere – umění je všude, bylo cílem tohoto konkrétního setkání ukázat, že i krása pohybu lidského těla patří do umění.

Hudba všechny prováděla i při vytváření projektového loga na zeď školy, které  bude místním trvale připomínat společně strávený týden a celý tříletý projekt. Děti si samy zvolily oblíbené písně ze svých zemí a při nich pak společně vytvářely rozsáhlé graffiti. Stihly si přitom i zazpívat a zatančit.

Další tělesnou aktivitou byl orientační běh žáků. Ti byli do projektových prací vždy vybráni ze všech zemí, aby se mohli vzájemně dobře poznat a aby se jazykově a sociálně rozvíjeli. Při běhu podle mapy postupně proběhli celé městečko, na označených místech vždy plnili připravené úkoly. 

Téma projektu si přímo vyžadovalo i návštěvu nedalekého Muzea vědy a umění ve Valencii. Již samotné budovy tohoto centra jsou uměleckými díly moderního umění, prohlídka interaktivní expozice o akustice, která umožňovala zahrát si na různé nástroje a sledovat šíření zvuku, děti přímo nadchla. Stejně tak i výstava o kosmickém výzkumu.

Valencie je též město, v němž se koná každoročně významný průvod na počest svatého Josefa. Výrobou figur do tohoto průvodu se zabývají profesionální i amatérské dílny. Jednu z nich účastníci projektu navštívili a mohli tak vidět, jak složitá  příprava nových postav lidí, zvířat a vozů v nadživotní velikosti je. Jejich realizace od nakreslených návrhů až po vyřezání a pomalování trvá celý rok. Některé se následně dostanou do místního muzea, v němž je měly děti možnost obdivovat, většinu však po průvodu dle starého zvyku spálí.

Ibi je městečko, v němž se vyrábí velké množství hraček pro děti. Je zde např. továrna Playmobilu. Při výrobě hraček se také uplatňují lidé s uměleckými vlohy, neboť je potřeba je navrhovat, měnit jejich  vzhled s ohledem na módu a trendy, šít na ně oblečení.  Proto si žáci prošli jednu z továren a celý proces výroby panenek  tak viděli na vlastní oči. Poznali,  jak nelehká tato práce je, snad si budou i díky této zkušenosti více těch svých vážit.  Obohatila je i následná návštěva muzea hraček.

Krásná byla i procházka do blízkých kopců, která vedla kolem vodního kanálu, který přivádí do městečka vodu, nebo výstup ke kapličce s rozhledem na celé Ibi.

Celý týden měli účastníci mobility možnost ochutnávat tradiční španělské pokrmy, vaření a zkoušení receptů je též náplní našeho projektu. Jídlo vypovídá hodně o charakteru národa a my se snažíme vše typické pro jednotlivé partnerské země poznávat.

 

Podpora Evropské komise při tvorbě této publikace nepředstavuje souhlas s obsahem, který odráží pouze názory autorů, a Komise nemůže být zodpovědná za jakékoliv využití informací obsažených v této publikaci.

 

Za projektový tým koordinátorka projektu Mgr. Jana Bičišťová